Nykyisin App Storessa sovelluksia ja pelejä voi selata 20 eri tyylistä sisältöä sisältävän kategorian kautta tai suosituimpien latausten listan perusteella. Tämä malli toimi hyvin App Storen alkutaipaleella, mutta valikoimien laajentuessa kaupan sisältöön tutustuminen on käynyt liian hankalaksi.
Applen operatiivinen johtaja Tim Cook kommentoikin asiaa Applen tämänviikkoisen tulosjulkistuksen jälkeisessä konferenssipuhelussa vastatessaan analyytikko Charles Wolfin kysymykseen: "Kuten tiedät, nykyisin jaottelemme sisällön sen tyypin mukaan, jonka lisäksi nostamme esille suosituimmat sovellukset ja niin edelleen. Tajuamme kuitenkin, että meillä on mahdollisuus tehdä asiat vielä nykyistä paremmin ja työskentelemmekin asian parissa". Cookin mukaan Applella on "joitakin ideoita" käyttökokemuksen parantamiseksi.
App Storesta löytyy jo yli 65 000 erilaista sovellusta peliä. Apple avasi iPhone-puhelimille ja iPod touch -medialaitteille tarkoitetun App Storensa reilu vuosi sitten. Vuoden aikana palvelusta on tehty yli 1,5 miljardia latausta. Kaikki muut suuret puhelinvalmistajat ovat joutuneet seuraamaan Applen näyttämää esimerkkiä sovelluskauppojen saralla.
Nykyisin sovelluksen tulee nousta käytännössä 25 ladatuimman joukkoon saavuttaakseen suurempaa suosiota App Storessa. Suurin osa kaupan sovelluksista ei saavutakaan mainittavampaa suosiota, kun taas muutamista sovelluksista kasvaa todella suosittuja. Kaupan rakenne suosii edulliseksi hinnoiteltuja sovelluksia, kun taas mahdollisesti monipuolisemmat ja samalla kalliimmat sovellukset jäävät pimentoon. Aiemmin muun muassa Wall Street Journal on käsitellyt sovelluskehittäjien keinoja kasvattaa sovellustensa suosiota.
App Store on yksi Applen iPhone-puhelimen tärkeimpiä ominaisuuksia. "App Store on yksi tärkeimmistä strategisista yksilöllisistä ominaisuuksista, joita iPhone ja iPod touch tarjoavat", totesi myös Tim Cook.
Applen toiminta App Storen osalta on synnyttänyt kehittäjien keskuudessa myös laajaa kritiikkiä: muun muassa Applen sovellusten hyväksymisprosessia haukutaan epäluotettavaksi sekä hitaaksi ja kehittäjillä ei kerrota olevan mahdollisuutta kommunikoida Applen kanssa.
Kommentit (3)
Unohtui mainita se seikka, että iPhonelle ei kuka tahansa voikaan sovelluksia kehittää. Pitää ostaa Mac OS X:llä varustettu Mac-tietokone jotta voi luoda softaa iPhonelle.
@1
Työhön pitää olla siihen tarkoitetut työkalut. Jos macci löytyy jo kämpiltä niin SDK lataukseen ja sormet sauhuaan.
@1
Olet ihan oikeassa, mutta miten tämä eroaa juuri mistään muusta sovelluskehityksestä? Kuinka helposti kehitän softaa Windows-mobilelle ilman Windowsia jne.?
Tuo vaatimus varmasti karsii jonkun verran kehittäjiä, mutta mielummin kohtuulliset kehitystyökalut yhdelle alustalle kuin huonot monelle (tai kohtuullinen yhdelle ja huonot muille).